På banan igen.

Nu har det varit stiltje ett tag. Ja, jag menar att det har inte blivit något på bloggen på nio dagar.
I dag ringde Mathias och meddelade att han var på bygget och om jag kunde komma, fanns det jobb...
Gun-Britt följde med mig dit. Vi började att montera takstegen, som krävs för att sotaren skall kunna komma åt skorstenen när det skall sotas. Gun-Britt åkte till Svensbyn, för där var Liam och Isla. så småningom kom de till bygget, alla fyra. Monica kom och bytte bil innan hon skulle åka till jobbet. Mathias och jag hade målat bodans framsida. Det betyder att nu är allt målat två varv. Jag åkte iväg med baklastaren till Norrbyvägen 13. Där skall det hända saker i morgon. Efter det åkte vi hem. Nu var det läge att gå på gym. Jag åkte till Indoor Walking med Carro som instruktör. Därefter var det Challenge 45 min och Kettlebell också 45 min. Båda passen ledes av Jens. På det sista passet var vi nog nio deltagare. Nu kommer jag nog att somna ovaggad. Gun-Britt promenerade till Actic.

Fönstertvätt och Styling.

Vi tvättade köks- och allrumsfönster, men stördes av regnskurar, dock inte mer än att vi kunde få de två klara. Elina kom med Isla och Liam. De hade sin cyklar med, så det blev lite cykelåkning, men också klättring på lekparken. Men så kom det en regnskur igen och efter den blev det inomhuslekar. Jag fick vara objekt för frissalek.

Gun-Britt gjorde kroppkakor, stekte köttbullar och potatis. Det blev lunch åt oss fyra, men även Elina och Mathias kom tillbaka, så de hann vara med. När lunchgästerna åkt, gick vi ut ock plockade av busken med Vitavinbär. Av dem, tillsammans med de svarta, vi plockade i går, körde vi genom passertillsatsen på köttkvarnen och fick en massa som vi sedan kokade till vinbärsmos. Enligt kokboken skall det bilda gelé när det kallnat. Resultatet får vi väl se och smaka så småningom. Det var avsikten att vi efter middagen skulle måla på huset i Höglandsnäs. Men en våldsam regn- och åskskur räddade oss...

Bär och barn.

Gun-Britt hämtade in "Saft Maja" och satte igång första omgången med röda vinbär före frukost. Sedan kom den på bordet. Jag hade avtalat med Elina att följa med henne på Bredviksbergets ÅVC med ett lass bråte, som skulle sorteras. Hon kom vid halvniotiden och hade Isla och Liam med sig. De skulle vara här, medan vi var och lossade skräplasset. När vi kom tillbaka, var Ida och Elsa också här. Jag åkte in till MP´s småmaskinservice för att efterlysa gräsklipparhjulet jag beställde den femte augusti, men leveransdagen var framflyttad - kanske två veckor till. Då är det bra att vi kan använda klipparen från Fagerudden. Jag var också in på Byggma och pratade med Stefan Lundström om takskjutport till garaget. När jag kom hem, var Gun-Britt riktigt i gasen. Hon kokade saft för fullt, hade också varit ut och plockat potatis, de som växer i kompostens fack II. Det blir väldigt snygga potäter där och inga småsaker precis. Hon kokade potatis och värmde köpeköttbulla till lunch. Vi blev sju vid bordet. Sedan skulle hon vara kund hos en treochetthalvtårig frissa. Efter lunchen åkte Ida iväg, för att Elsa skulle sova. Liam somnade i soffan. Det hade inträffat att Elsa lyfte Liam ur barnstolen, som används som gunga. Då var han lite trumpen ett tag. Nu har vi etiketterat saftförpackningarna och satt dem i frysen.

Kung Gösta.

Frukost 07:30, avresa 08:10. Vi åkte via Bollnäs, Alfta, Edsbyn till Rättvik och Dalhalla. Per Mårthans guidade oss på ett i derhållande sätt. Lunch på en servering i Mora. Vi fick en lokal guide, so visade oss runt i sta'n. Begär i Zornhuset och Zorns gammelgård. Sedan åkte vi till Nusnäs, för att se på Dalahästtillverkning. Därefter checkade vi in på Hotell Kung Gösta, där vi också åt middag.

Järvsö.

Mathias hämtade oss 0530 och körde oss till Solanderskolan. Bussen kom, men när vi lastat in "stadsborna", saknades Torvald Christoffersson. Ha stod kvar i Norrfjrden. När vi hämtat honom. Styrde vi kosan dejt. Lunch på Näske Krog. Eftermiddagsfikat va hos "Lill Babs Caffär"iJärvsö. Middag och boende på "Järvsöbadet". Toppengulligt rum och mycket bra mat.

Dutta och födelsedagsfika.

Jag tog det lugnt och var cyklande framme vid Höglandsnäsvägen 8 tjugo över åtta. Conny och Mathias var redan där. För min del har jag duttat färg under det snedkapade ändträet, längst ned på ytterpanelen och motsvarande ovanför fönstren och listen mellan gavelspets och -vägg. Vi hann inte med allt, innan det var dags att åka till Svensbyn och bli bjuden på lunch. Gun-Britt hade varit där och assisterat Monica med tillsyn av Isla och Liam. Vi var bjudna på födelsedagsfika hos Ida, Elsa och Patrik. Sistnämnde var födelsedagsbarnet (27). Det kom ganska många gäster (27). Alla fick plats på den nybyggda altanen, som invigdes i samband med födelsedagsfirandet.

Bister sanning.

Han går på gym, Tar tre gruppträningspass på raken. Cyklar några mil per vecka. Deltar i husbygge. Känner sig en sjutusan till karl. Men trots all detta kommer den bistra sanningen ifatt. Kulmage och - förlåt det vulgära uttrycket - hängpattar. Svårt att tycka att det är stiligt...

Vitt.

I dag var det dags att måla huset första varvet. Jag cyklade ut till bygget. Gun-Britt åkte till Svensbyn för att bistå Monica med barntillsyn. Mathias hade kallat in: Robert, Bertil, Elina, Ida, Patrik och Conny. En grill stod på gården och från den bjöds det på Hamburgare och Parisare med tillbehör. Vi var klara någon gång efter 17:15. Sedan bjöd Monica på middag hemma i Svensbyn. Jag fortsatte cyklandet dit och efter middagen åkte jag hem. Det stod 35,43 km på cykeldatorn nu, när jag är hemma.

Avlägget nedom Benbryteforsen.

Måndag. Jag var in till MP´s småmaskinservice och beställde ytterligare ett nytt hjul till gräsklipparen. Denna gång var det höger hjul, som pajat. Det händer när jag kör i diket vid gångvägen. Jag var till Clas Ohlson AB. Köpte batterier AAA och "Screen Guard" till iPhone. Tittade på cykelhjälmar, fiskeutrustning och glömde titta på rostfri Morakniv.
Vi kopplade husvagnen till bilen och gav oss så småningom iväg mot Benbryteforsen. När vi kom dit, ställde vi upp vagnen bredvid Öhmans. Conny och Monica var inte där just då men kom så småningom. De hade varit på fisketur en bit uppströms, med måttligt resultat. De hade också fixat brasved, så vi fick en sagolik kväll med mat och dryck. Sol, tjugotvå plusgrader, svag vind och inga myggor.
Tisdag. Bo, Adam och Svea kom. De skulle bo i tält. Det var kanske lite spännande, men övernattningen gick bra. De fick prova vara med och fiska och det lyckades. En fin öring fick släppa till livet. Åter en kväll vid brasan, men denna gång svärmade en slags bevingade myror. Det var ganska irriterande. Senare kom också myggorna igång.

Onsdag. Det har regnat i natt, men det har ändå gått bra för de som har sovit i tält i natt.

Visa vid vindens ängar.

/>
Jag drömde i morse, att jag sjöng:
Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin.
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.
Jag ville sjunga om Katarina,
till träklangsflöjter och alcymbal
men vindens toner blir sommarns sånger,
jag bara lyssnar i björklövssal.
Jag var förundrad över att jag sjöng så rent, varenda ton satt exakt. Så vaknade jag och blev varse att jag hade öronproppen från radion i örat och det var Mats Paulson som sjöng. Jag hade avtalat med Arnold, att vi skulle åka ut till vårat hjortronställe ock kolla om det ev. fanns kvar hjortron trots att vi var minst tre veckor försent.
Jodå, visst hittade vi hjortron, men inte så många och de vi fann var övermogna. Det som syns i den mindre hinken, är min skörd,185 g.

När vi druckit kaffe och ätit våra medhavda mackor, beslutade vi att vi skulle gå upp på Kalahatten. Som utsiktsberg är den ingen höjdare, trots sina 243 m ö.h. Skogen, främst tall, skymmer effektivt utsikten.
Gun-Britt hade skördat hallon 539g klass II och 658g klass I. Dessutom har hon kokat sylt av dagens hjortronskörd. Maten stod på bordet när jag kom hem från skogsäventyret. vi var bjudna hem till Mimmi och Valter på en pratstund med kaffe/the och go' doppa. När vi skulle åka hem, kom Valter med en burk hjortron, som vi fick. Han är nu näst äldst i Svensbyn, men är den som har kläm på var hjortronen finns och plockar dem också. Utsikt mot Nordväst från Kalahatten Som synes bjuds det inte på några vida Hjortron som vi fick av Valter.
2013-08-03 @ 22:03:00 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()